2011 - 2013 Leuven
Het bestaande gebouw is een typisch voorbeeld van functionele architectuur, waarbij de vorm volledig door de toenmalige functie van laboratorium werd gedicteerd. Het is een bijzonder karaktervol gebouw, waarmee met het nodige respect moet worden omgegaan.
De bouwkundige ingrepen die nodig zijn om dit gebouw tot een volwaardig en hedendaags studielandschap om te vormen, worden in het voorstel dan ook heel erg beperkt. Cruciaal onderdeel hierbij is het herdefiniëren van de circulatie.
T.h.v. de asverdraaiing tussen het volume aan de Van Evenstraat en de rest van het gebouw, wordt een nieuw ‘scharnierpunt’ ontwikkeld dat dienst doet als ‘knooppunt’ tussen de verschillende programma-onderdelen.
Dit punt wordt opgevat als een glazen, transparante doos ‘in’ het gebouw geplaatst. Deze doos wordt, licht teruggetrokken, achter de bestaande gevel geplaatst. De buitencontour van het gebouw wordt volledig gerespecteerd. De transparante doos zorgt voor een hedendaags accent binnen het historisch waardevolle karakter van het gebouw en benadrukt op een subtiele manier de ruggengraat van het gebouw.
Het gelijkvloers omvat alle publieke functies zoals ontmoetingsruimte, bib, infopunt, ICT-shop, ... Hier wordt een eerder informele, huiselijke sfeer beoogd. De 1e verdieping omvat de meer semi-publieke, ‘stillere’ zones, waar de studie- en werkruimtes worden voorzien. Het middenblok wordt op beide verdiepingen ingericht als gemeenschappelijke zone voor de naastgelegen functies, hier vinden we onder andere sanitair, kopielokalen, cyberspace, groepslokalen, ...
Op de 1e, 2e en 3e verdieping van het volume aan de E. Van Evenstraat wordt de huidige lokaalindeling grotendeels behouden. Door hun wat meer afgelegen ligging, kunnen hier lokalen van verschillende afmetingen aangeboden worden aan verenigingen, bedrijven, spin-offs, …
Het studielandschap biedt alle mogelijkheden om op een efficiënte manier relevante en wetenschappelijke informatie te zoeken en te vinden, hét informatiecentrum en werkatelier van de Campus Humane Wetenschappen.