Maldegem
Benieuwd naar wat we voor u kunnen betekenen?
Contacteer onsDoor het implementeren van flexibele leerruimtes die groter, samengevoegd of kleiner gemaakt kunnen worden kan ingespeeld worden op de pedagogisch-didactische behoefte van het moment. De vaststelling dat er anders geleerd wordt, doet de dringende behoefte ontstaan naar andere en meer flexibele ruimtes, een andere visie op de ‘klaslokalen’.
Ook door het gebruik van gemeenschappelijke ruimtes kan les gegeven worden aan kleine of grote groepen, of zelfs individueel. In die gemeenschappelijke ruimtes kunnen leerlingen individueel of in groep taken uitvoeren. Gangen zijn meer dan circulatieruimten. Ze doen dienst als tijdelijke of alternatieve leslokalen, ontmoetingsruimte of een speelstraat. De gangen van de klasverdiepen zijn ruim opgevat en hebben genoeg licht en ruimte voor het creëren van informatie- en rustpunten.
Bij de totstandkoming van het volume werd in eerste instantie rekening gehouden met de bestaande toestand van de site. In het programma werd gevraagd om een verbinding te realiseren met het bestaande, beschermde, klooster en de bestaande sporthal. Ook een deel van de groenzone, palend aan de Ede, mag niet worden bebouwd. Mede bepaald door de te realiseren oppervlakte, ontstaat een bouwvolume over maximum 3 bouwlagen. We verknippen het volume om belangrijke doorgangen en zichtlijnen te creëren in functie van het programma.
Om de verschillende volumes samen te brengen leggen we een alles-verbindende layer over het geheel, onder de vorm van een luifel.
De luifel die alle gebouwdelen met elkaar verbindt, omvat een drieledige functie. Enerzijds wordt deze aangewend als overdekte speelplaats voor zowel de kleuterschool, de basisschool en de secundaire school. In tweede instantie wordt de luifel gebruikt om op het maaiveld een droge loopzone te creëren die alle gebouwdelen met elkaar in verbinding stelt. Daarbovenop kan de luifel worden gebruikt om een horizontale verbinding te realiseren tussen alle volumes op de 1e verdieping. Loopzones worden hierbij afgewisseld met een invulling in een extensieve groenbedaking.
Op de verschillende kruispunten op en onder de luifel ontstaan ontmoetingszones voor leerlingen en personeel. Op die manier creëren we een overzichtelijke doorwaadbaarheid, een visuele verbinding doorheen de bouwsite met interessante zichten vanop de luifel in bijvoorbeeld de sportvolumes en op de groene omgeving. Het doel is een symbiose in de open ruimte te stimuleren tussen de gebouwen en de activiteiten in de gebouwen. De vormgeving van de ruimte stimuleert het contact tussen de mensen, de menselijke ontmoetingen en genereert creativiteit.
Ter hoogte van de parking aan de kant van de Brielstraat, aansluitend aan de Kiss&Ride zone is de hoofdingang van de basisschool voorzien. Door het verlengen van de luifel is de ingang uitnodigend. Leerlingen bereiken hun klaslokaal via de externe gang of passerelle die rondom het gebouw verloopt. De secundaire afdeling van de school is bereikbaar via dezelfde kant als van de basisschool, maar heeft ook een inkom aan de kant van de Markt.
Deze school is onderdeel van een driedelige scholencluster. Bekijk ook de andere twee scholen 'Middelbare school Poperinge' en 'Basisschool en kinderdagverblijf Wingene'.