Wingene

Abscis Architecten -

Twee scholenprojecten in Wingene voor verschillende leeftijden worden samengebracht tot één geheel, met eenzelfde architecturale uitstraling. De scholengemeenschap in Wingene streeft naar transparant gebouwen, ruimtes met veel doorkijk. Ze zijn een maatschappelijk geëngageerde onderwijscampus en ze willen zich toekomstbestendig opstellen en zich richten op oplossingen die bijdragen tot kwaliteit van het leven. Als school is ze ervan overtuigd dat kwaliteitsvol onderwijs meer is dan louter een opleiding. Leren leren, leren werken en leren (samen)leven gaan op de school hand in hand.

Abscis Architecten - flexibiliteit van de lokalen - visualisatie Frame.

flexibiliteit van de lokalen - visualisatie Frame.

Abscis Architecten - omsloten schooltuin - visualisatie Frame.

omsloten schooltuin - visualisatie Frame.

De enorme groene speelzone en de mooie kloostertuin zijn twee unieke elementen op de site en vormen dan ook samen de rode draad doorheen het gehele ontwerp.

Benieuwd naar wat we voor u kunnen betekenen?

Contacteer ons
Abscis Architecten - buitencirculatie - visualisatie Frame.

buitencirculatie - visualisatie Frame.

Vrij katholiek basisonderwijs

Een eerste belangrijk uitgangspunt is het versterken van de synergie tussen de school en het landschap. Daar waar de school en het groene landschap / kloostertuin in zijn bestaande toestand duidelijk naast elkaar leven, betrekken we het nieuwe schoolgebouw bij de waardevolle omgeving. Ideaal om een natuurlijke leef- en leeromgeving in te organiseren. De zintuigelijke beleving van kind, leerkracht en bezoeker, wordt centraal gezet, met veel aandacht voor het aanwezige groen en de kloostertuin.

Aan de andere kant geven we een nieuw gezicht aan het bouwblok. Het gebouw is gericht naar de natuur en communiceert tegelijkertijd met de buitenomgeving. Van binnen kijken we naar het landschap, van buiten bewaken we de integratie van het bouwvolume op de site. De inplanting van het gebouw zorgt voor een omsloten schooltuin, waar het gebouw de poort tussen het groen en de bebouwde omgeving vormt. Het wordt een open schoolgebouw als een kwalitatieve, levendige en inspirerende plek, dat zich open stelt naar de buurt en in dialoog gaat met zijn rijke en gevarieerde groene omgeving.

Het ontwerp sluit qua typologie aan bij een kloosterstructuur, een U-vormig gebouw gericht op het groen en grenzend aan de omliggende bebouwing. Hier vormen de bestaande omgeving met de nieuwe volumes een harmonieuze ritmering samen, op schaal van het terrein en op schaal van Wingene. We kiezen ervoor om de bouwvolumes verder te ontwikkelen in samenhang met de context en morfologie van de site. Het plan introduceert bewust geen nieuwe grote structuur maar bouwt verder op de kwaliteit en identiteit van de site en past zich in die context.

Duurzaam bouwen speelt zich af op verschillende niveaus van het project. Het begint reeds bij de stedenbouwkundige inplanting en wordt doorgetrokken tot in de indeling, materialisatie en vormgeving van het gebouw. Het is een vernieuwend schoolgebouw met een grote flexibiliteit en aanpasbaarheid in de tijd, met mogelijkheden tot uitbreiding en hergebruik van materialen, en met een visie op een verbeterde mobiliteit.

Door het implementeren van flexibele leerruimtes die groter, samengevoegd of kleiner gemaakt kunnen worden, kan ingespeeld worden op de pedagogisch-didactische behoefte van het moment. De vaststelling dat er anders geleerd wordt, doet de dringende behoefte ontstaan naar andere en meer flexibelere ruimtes, een andere visie op de ‘klaslokalen’.

 

KINDERDAGVERBLIJF ‘T MEZENNESTJE

Omdat we als ontwerper de relatie tussen binnen en buiten zo belangrijk vinden voor het kinderdagverblijf, laten we de buitenruimte als het ware doorlopen doorheen het gebouw. Voor het spelen, het leren en het leven wordt er geen onderscheid gemaakt tussen binnen en buiten.
Het gebouw wordt volledig drempelloos opgevat en van zodra je het gebouw betreedt, heb je een doorzicht dwars doorheen het gebouw en zie je bijgevolg de groene speelzone achteraan.
Je krijgt onmiddellijk een overzicht over de verschillende lokalen, je ziet de ruime ontvangstruimte, de verticale circulatiekern en je ervaart de activiteiten die zich afspelen in de centrale polyvalente ruimte. Steeds met op de achtergrond het zicht op de overdekte speelplaats en het groen.
De verschillende ruimtes zijn bijgevolg duidelijk, bevattelijk en leesbaar, zelfs voor iemand die niet vertrouwd is met het gebouw.

Om dit zuiver plan te realiseren kozen we ervoor om de structurele elementen zoveel mogelijk in de buitenschil te geïntegreerd. De kolommen- en balken structuur zal een herindeling van de bouwlagen niet verhinderen.

Het nieuwe volume is op eenvoudige wijze uitbreidbaar in de toekomst. We vinden het hierbij belangrijk verschillende kansen te creëren voor de toekomst, zonder verplichtingen.
Belangrijk bij het concept van de uitbreiding is dat er geen groene ruimte moet worden ingenomen. Extra volume kan immers gecreëerd worden binnen de huidige footprint.

 

Deze school is onderdeel van een driedelige scholencluster. Bekijk ook de andere twee scholen 'Middelbare school Poperinge' en 'Scholen Maricolen Maldegem'.

Abscis Architecten - flexibiliteit van de lokalen - visualisatie Frame.

flexibiliteit van de lokalen - visualisatie Frame.

Abscis Architecten - kinderdagverblijf 't Mezennestje - visualisatie Frame.

kinderdagverblijf 't Mezennestje - visualisatie Frame.

Benieuwd naar wat we voor u kunnen betekenen?

Contacteer ons
Abscis Architecten - kinderdagverblijf 't Mezennestje - visualisatie Frame.

kinderdagverblijf 't Mezennestje - visualisatie Frame.

Abscis Architecten - kinderdagverblijf 't Mezennestje - visualisatie Frame.

kinderdagverblijf 't Mezennestje - visualisatie Frame.

Abscis Architecten - overview site - visualisatie Frame.

overview site - visualisatie Frame.

Delen