2017 - 2020 Antwerpen
Benieuwd naar wat we voor u kunnen betekenen?
Contacteer onsVoor de publieke ruimte op de Vlaamse Kaai, die het bovengrondse deel van de parking vormt, werd via een aparte procedure een ontwerpteam gezocht. Met deze andere partij, het Belgisch-Zwitsers ontwerpteam Tractebel, ADR architectes sarl en Georges Descombes, werd samen gewerkt om een kwalitatief totaalproject voor de Zuiderdokken te realiseren, zowel boven- als ondergronds. Het levendig, groen plein is een plek waar bezoekers, passanten en gebruikers van de parking samenkomen en ontspannen. Door het park slingeren paden voor zacht verkeer die op logische punten een verticale verbinding vormen met de ondergrondse zone. De intense coöperatie was essentieel om enerzijds die horizontale en verticale flows helder, herkenbaar en natuurlijk te kunnen vormgeven op maat van de Antwerpenaar en om anderzijds aan het bestaande stadsweefsel te kunnen aantakken.
Het ondergrondse parkeerlichaam werd binnen de oude dokmuren gebouwd. Deze historische blikvanger werd zichtbaar geïntegreerd op de ondergrondse bouwlaag -1. Ook ter hoogte van de lift- en trappenkokers, werd gezocht naar een relatie tussen de ondergrondse parkeerlagen, de publieke ruimte en de historiek van de plek. Men loopt hier als het ware door de oude dokmuren heen. De trappenhuizen bieden dan weer een ideaal platform voor een kunstzinnige invulling. In samenspraak met het MuHKA of het FoMu en het Zuiderpershuis (musea in de nabije omgeving) werd gezocht naar een meerwaarde voor de publieke ruimte.
Om de ondergrondse ruimten zo helder en flexibel mogelijk te houden, werd het principe van kolomvrij parkeren vooropgesteld. De consequent doorgevoerde stijlelementen als herkenbare entrees, duidelijke signalisatie, en innovatief gebruik van licht met het oog op veiligheid en netheid, moeten het imago van ondergronds parkeren verbeteren. Er werden heldere zichtlijnen nagestreefd en er werd gebruik gemaakt van een beperkt aantal neutrale kleuren, materialen en enkele opvallende stijlelementen. Aandacht voor details en gebruik van hoogwaardige materialen in het gehele ontwerp- en uitvoeringsproces zijn essentieel om een hoog kwaliteitsniveau te kunnen bekomen. Korte circulatieroutes en een vlotte bereikbaarheid van de verschillende verdiepingen, resulteren in meer gebruiksgemak voor parkeerders, lagere exploitatie- en onderhoudskosten en bovendien een lagere uitstoot van uitlaatgassen. Voor beide parkings is in samenwerking met de universiteit Antwerpen een luchtzuiveringssysteem ontworpen en geïmplementeerd.
De architectuur, kleur en vormentaal van de bovengrondse elementen die deel uitmaken van de parking, verwijzen naar het industriële verleden van de plek als haven. Wat betreft de materialisatie van de trappenhuizen streven we naar een sober en heldere vormgeving. De structuur van de trappenkokers werd op het maaiveld opgebouwd uit een lichte stalen structuur bekleed met transparante (circulatie) en gesloten delen (technieken). Er werd eenzelfde vormentaal vooropgesteld voor de verschillende variante trappenhuizen zoals die van de nooduitgang. Op deze manier bekomen we een maximale integratie en uniforme beeldkwaliteit nagestreefd.