Abscis Architecten -

Façade

Zinken dak- en gevelbekleding voor servicestation Drongen

Het was de afgelopen maanden geen lachertje op de E40 ter hoogte van Drongen waar er door wegenwerken soms lange files stonden. Wie er het slachtoffer van werd zal tijdens het aanschuiven ongetwijfeld gezien hebben dat er langs weerskanten van de snelweg druk werd gebouwd aan twee Texaco servicestations, met een indrukwekkend ontwerp van Abscis Architecten en een bijzonder mooie dak- en gevelbekleding in zink, dat geheel past in het kader van het toegepaste Cradle-to-Cradle principe.

“Dit was nochtans geen gemakkelijke opdracht.”, bevestigt Wout Saint Germain, van Lamaire-Saint Germain. “Vooral niet door de korte uitvoeringstermijn, die dan nog eens extra werd ingekort door de lang aanhoudende winteromstandigheden. We zijn hier op 7 januari van start gegaan en vandaag - 10 juni - gaan de nieuwe tankstations richting Brussel al open, terwijl die in de rijrichting Oostende over enkele weken operationeel moeten zijn.”

OPMERKELIJK ONTWERP

Het Gentse architectenbureau Abscis won de offertewedstrijd voor het ontwerp en de realisatie van dit servicestation en de opdracht bestond erin om de bestaande dienstenzone te reorganiseren met daarbij het bouwen van een nieuw tankstation met luifel, shop, restaurant, sanitaire inrichtingen, vergader- en dienstlokalen.

“Op de locatie hebben we te maken met een ruimtelijk en ecologisch waardevol gebied, beter bekend als de Keuzemeersen. De kavelstructuur langsheen de Leie met zijn grachtenstelsel gericht naar de rivier, was een uitgangspunt om de servicezone ruimtelijk vorm te geven.”, aldus Abscis. “De landschapsstructuur van het omliggende rivierenlandschap werd doorgetrokken over de site, zodanig dat er ook kavels op de site ontstonden, waarop de verschillende functies werden ingedeeld. Het kaderen van het architectuurconcept gebeurde dan ook vanuit het landschappelijke oogpunt. De percelering die we in het landschap terugvonden werden aangegrepen om de architectuur een expressie mee te geven. De radialen gevormd door de omgevingsaanleg vinden we ook terug in de geledingen die vormgeven aan het gebouw.”

Het gebouw bestaat inderdaad uit 3 geledingen, haaks op de snelweg, die zich ontplooien uit het vlak en schuilplaatsen of “shelters” vormen op de kavel van het diensteneiland. Shelter 1, 2 en 3 bestaan respectievelijk uit de luifel, de publieke functies (zijnde shop, restaurant en toegang sanitair) en de dienstenzones. Bij het benaderen van het gebouw ziet men in één oogopslag alle aangeboden publieke diensten door het naast elkaar liggen van de shelters.

DUURZAME MATERIAALKEUZE

De gebruikte materialen – zink, glas en aluminium schrijnwerk – werden gekozen op basis van het Cradle to Cradleprincipe. De lamellen voor de ramen bestaan uit FSC-gelabeld hout. Hetzelfde principe werd ook toegepast op de inplanting van het gebouw, de inrichting van het landschap door o.a. het behoud van verharding, het recupereren van materialen op andere plaatsen, alsook het voorzien in eigen noden waarbij het waterconcept van het geheel volledig in deze filosofie past (o.a. door gebruik van wadi’s). Verder was het uitgangspunt van het nieuwe gebouw dat dit een integraal duurzaam voorbeeldgebouw moet zijn met gebruik van hernieuwbare energiebronnen.

2 SOORTEN ZINK

“Er werd met twee soorten zink gewerkt.”, gaat Wout verder. “Het restaurant- en winkelgedeelte werd uitgevoerd in QUARTZ-ZINC® terwijl de rest van het gebouw en de luifels bekleed werd met ANTHRA-ZINC, beide producten van VMZINC. Al het metaal werd bevestigd volgend de staande naad-methode. De daken bestaan uit Steeldeck met daarop een dampscherm, vervolgens de isolatielaag en daarop het zink. Aangezien de dakbekleding hier geplaatst wordt zonder verluchting aan de onderzijde, hebben we gebruik gemaakt van VMZ ZINC PLUS dat aan de onderzijde is uitgerust met een speciale - door Umicore gepatenteerde - beschermlaag.”

Als isolatie werd er gekozen voor Eurothane Silver PIR-isolatieplaten van Recticel Insulation die op de luifels in een dikte van 60 mm werd aangebracht en op de gebouwen in een dikte van 180 mm (100 + 80).

“Het dampscherm is het zelfklevend ALUTRIX membraan van IRS-Btech dat meteen ook handig dienst deed als tijdelijke waterdichting… en dat was hier wel belangrijk. Dankzij de aluminiumfolie is ALUTRIX ook volledig dampdicht en de wapening maakt haar tevens beloopbaar op geprofileerde staalplaten.”

Ook de zijkant van de luifels en de dakranden werden met zink bekleed, deels met aanhaakprofielen, deels ook met staande naad. Ook de goten (151 m) werden in zink uitgevoerd.

De binnenkant van de kopse wanden van de luifels werd door Lamaire – Saint Germain bekleed met Steni gevelplaten die bestaan uit een met glasvezel versterkt polymeercomposiet. Deze samenstelling maakt deze platen licht, sterk en slagvast. De Steni gevelplaten kunnen uitstekend worden gebruikt voor geventileerde gevelbekleding.

STERK IN SPECIAAL WERK

De firma Lamaire - Saint Germain bvba uit Ieper telt een twintigtal werknemers onder de deskundige leiding van vader Paul en zoon Wout Saint Germain. De onderneming is gespecialiseerd in dakwerken, gevelbekleding en zinkwerken en gaat geen uitdaging uit de weg. “Vooral op het vlak van zinkwerken nemen wij graag speciale opdrachten aan. Een klein privé-dak maken doen we natuurlijk ook, maar daar kunnen we ons niet echt mee onderscheiden. Onze kennis en vakmanschap komt het best tot uiting bij grotere en apartere opdrachten zoals scholen, kerken en openbare gebouwen. Eén van onze grootste referentiewerken is bijvoorbeeld de Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende (KHBO) waar we om en bij de 45 ton zink hebben geplaatst als dak en gevelbekleding in staande naad. We zijn dan ook bijzonder goed uitgerust om het zink te bewerken en verwerken. Zo staan we ook regelmatig in voor het vernieuwen van goten (zowel bakgoten als hanggoten), plooiwerk op maat met een eigen 6 meter plooibank, enz. We beschikken ook over de nodige eigen kranen en hoogwerkers om de dak- en gevelbekleding vlot te kunnen plaatsen.”

TEGEN DE ZOMER ALLES AFGEWERKT

In de richting van Brussel waren de daken gevelwerken al afgerond en wanneer u dit leest zou het servicestation richting Kust ook klaar moeten zijn.

“Het laatste kopse deel van de luifel richting Brussel kon pas worden afgewerkt toen het oude station helemaal was afgebroken, want dat is echt in fases gebeurd. Daar waar het oude station stond werd nu een groenzone en veel extra parking voorzien. Het enige jammere is wel dat er hier en daar wat van ons zinkwerk gedeukt en geblutst is, maar we werken dan ook met zeer velen op dit project om het in een kort tijdsbestek tot een goed einde te brengen en niet iedereen neemt het blijkbaar even nauw met het respect voor andermans werk. Maar voor de rest is dit een bijzonder mooi project dat aan onze referentielijst kan worden toegevoegd en we zijn er best wel trots op.”, besluit Wout.

Bron: Façade, 15-08-2013

Naar project

Delen