2010 - 2013 Mortsel

Abscis Architecten - Het weidse plein wordt gemarkeerd door de glazen luifel en het nieuwe gebouw – fotografie Thomas De Bruyne

Aan het stadhuis van Mortsel werd een onoverzichtelijke parkeerruimte omgevormd tot een open en verkeersvrij volksplein. Het prestigieuze PPS-project omvatte onder meer de bouw van een multifunctioneel passief complex, een indrukwekkende glazen luifel met fotovoltaïsche cellen op het duurzaam plein en een ondergrondse parkeergarage.

Abscis Architecten - Het passief multifunctioneel gebouw markeert met de grote overkraging ook de toegang tot de ondergrondse parking – fotografie Thomas De Bruyne

Het passief multifunctioneel gebouw markeert met de grote overkraging ook de toegang tot de ondergrondse parking – fotografie Thomas De Bruyne

Abscis Architecten - De architectuur bestaat uit strakke vezelcementplaten gecombineerd met warme houten ramen en mobiele zonnewering – fotografie Abscis Architecten

De architectuur bestaat uit strakke vezelcementplaten gecombineerd met warme houten ramen en mobiele zonnewering – fotografie Abscis Architecten

Het gebouw maakt integraal deel uit van het plein en heeft dezelfde uitstraling als het plein: stedelijk, maar met kleinschalige accenten.

Benieuwd naar wat we voor u kunnen betekenen?

Contacteer ons
Abscis Architecten - Een publieke fietstunnel verbindt de noord- en zuidzijde van het plein onder de drukke Liersesteenweg door – fotografie Thomas De Bruyne

Een publieke fietstunnel verbindt de noord- en zuidzijde van het plein onder de drukke Liersesteenweg door – fotografie Thomas De Bruyne

Het passief multifunctioneel gebouw wordt gekenmerkt door een uitkraging van 10m. Dit technisch hoogstandje maakt van het gebouw niet alleen een markant element op het plein, maar legt, mede door de oriëntatie, ook de nadruk op het verkeerscirculatieknooppunt van die plek: fietsers en auto’s rijden onder de uitkraging de ondergrondse parkeergarage in en uit, fietsers rijden onder het plein door naar de andere zijde van de Liersesteenweg, voetgangers en fietsers doorkruisen deze as richting station, stadhuis of winkelstrip of nemen de lift/trap naar het ondergrondse perron.

Op het gelijkvloers bevindt zich, naast een langgerekte inkomsas met liften voor de bovenliggende kantoren, ook een ruimte voor een Stadscafé met terras. De bovenliggende kantoren zijn moduleerbaar in grote en kleine units, gaande van 270m² tot 36m².

Het gebouw maakt integraal deel uit van het plein en heeft dezelfde uitstraling als het plein: stedelijk, maar met kleinschalige accenten, een schil van grijze vezelcementplaten in verschillende formaten, in combinatie met slanke houten blokramen.

De noord-zuid richting van het duurzaam, stedelijk plein wordt bepaald door de beweging van fietsverkeer onder het plein langs de treintunnel en een luifel dat tot over de Liersesteenweg reikt. Deze as wordt versterkt in de buitenverharding door twee verschillende stroken af te wisselen in textuur en kleur, namelijk donker in de massa gekleurde betonklinkers en geglazuurde betonbetegeling.

De verharding loopt door tot aan de voet van het stadhuis. Op die manier maakt het stadhuis integraal deel uit van het nieuwe Stadsplein. De luifel werd losgetrokken van elk aanpalend volume en legt een belangrijke visuele en materiële verbinding tussen de twee delen van het plein. Bovendien neemt de luifel twee wachtplaatsen voor tram en bus in zich op, alsook de buitentrappen naar de ondergrondse perrons.

De lichtdoorlatende luifel bestaat uit gegalvaniseerde stalen kolommen met takstructuur, die grote spievormige onderdelen in veiligheidsglas dragen. Tussen de glasplaten van de luifel worden fotovoltaïsche cellen voorzien die 40% van alle verlichting voor hun rekening nemen van de parking en het plein. Deze print zorgt voor welgekomen schaduw in de zomer en is onderhoudsvriendelijk door zijn ondoorzichtig karakter. De luifel wordt ’s nachts aangelicht, wat meteen ook de basisverlichting vormt.

Het regenwater dat op de luifel valt, wordt naar een ondergrondse tank geleid, voor hergebruik in openbaar sanitair.
Rond het plein worden platanen voorzien. Deze geven het plein zijn ruimtelijke vorm en zorgen voor een afscheiding met het fietspad rondom.
Alle nodige infrastructuur is voorzien om het plein multifunctioneel te noemen: zitbanken, fonteinen en allerlei technische infrastructuur voor de wekelijkse markt of andere manifestaties.

Het ondergrondse deel van dit project bestaat uit een parkeergarage met drie logisch opgebouwde parkeerniveaus, voor een totaal van 505 wagens en 250 fietsen. De draagstructuur laat een gebruiksvriendelijke rij- en parkeerrichting toe. De openbare toiletten bevinden zich op niveau -1, centraal aan liften en trappen en zijn voor iedereen toegankelijk. In de parking bevindt zich ook een fietspunt voor verhuur en herstelling.

Abscis Architecten - De glazen luifel loopt over de Liersesteenweg door en verbindt beide pleindelen bovengronds – fotografie Abscis Architecten

De glazen luifel loopt over de Liersesteenweg door en verbindt beide pleindelen bovengronds – fotografie Abscis Architecten

Abscis Architecten - De glazen luifel heeft fotovoltaïsche cellen ingebouwd - tegelijk vormt dit een aangename schaduwzone op het plein – fotografie Thomas De Bruyne

De glazen luifel heeft fotovoltaïsche cellen ingebouwd - tegelijk vormt dit een aangename schaduwzone op het plein – fotografie Thomas De Bruyne

Delen